HomeSport en spelFeestjes met kinderen

Feestjes met kinderen

Op deze pagina vind je honderden gratis ideeën en links voor de planning en organisatie van verjaardagsfeestjes, communiefeestjes, e.d.

Algemene planning

De basis van een kinderfeestje thuis of elders ken je wellicht: je nodigt uit, je zorgt voor wat versnaperingen en drank, en voor wat spelletjes of amusement. En voor de rest zorgen de kids zelf. Wat we met deze site willen doen, is je meer ideeën geven zodat het een mega-superleuke party wordt waarover de kinderen nog lang napraten en waarvan de foto's nog vele maanden leuke herinneringen oproepen. Je vindt hier dus een hele hoop informatie, vooral bedoeld om improvisatie te vermijden en eventuele onvoorziene omstandigheden goed op te vangen. Belangrijk daarbij is dat je alles vooraf op papier zet en dat je chronologisch te werk gaat.

Kies de datum

Bepaal eerst de datum van het feestje, en doe dat zo dicht mogelijk bij de verjaardag zelf. Kies een woensdagnamiddag als dat mogelijk is voor beide ouders, of anders een zaterdagnamiddag. Voor kinderen jonger dan zes wordt doorgaans een feestje van twee uur aangeraden. Vanaf zes jaar is een feestje van drie uur - eventueel vier uur - gebruikelijk, met dan zeker een snack (pannenkoeken of dgl.). Zorg ervoor dat de uitnodigingen ongeveer één maand vooraf bij de ouders van de gasten zijn (voor een feestje op een woensdagnamiddag mag het wat kortere kennisgeving zijn). Een zondag is niet echt de beste dag voor een kinderfeestje: er zijn de vergaderingen van de jeugdbewegingen, er is voetbal of een andere clubsport, er zijn de vaste familiebezoeken. Veel ouders zien de zondag ook als de gezinsdag die ze graag samen doorbrengen.

Bepaal het budget

Voor kinderen maakt het op zich niet veel uit of een verjaardagsfeestje veel of weinig kost: voor hen moet het vooral plezant zijn. Zelfs een hele namiddag verstoppertje spelen en af en toe wat cola en chips naar binnen werken is voor hen al in orde. Maar uiteraard wil je, als ouder, toch iets meer bieden. Je zal op deze site merken dat de mogelijkheden quasi onbegrensd zijn. Jouw eigen budget mag dus wel degelijk beslissend zijn om bepaalde uitgaven al dan niet te doen. En onthoud: als je 10 of 15 kinderen uitnodigt zijn de kosten navenant. Zet de kostenraming in elk geval op papier: zo vermijd je onaangename verrassingen. Of dan kan je misschien net nog iets extra voorzien.

Kies de plaats

Sommige ouders (en kinderen) verkiezen om het verjaardagsfeestje bij hen thuis te organiseren. Anderen verkiezen een specifieke locatie: een speeltuin, een attractiepark, een bioscoop, enz. Overleg met de jarige wat hij/zij wil. Hou er rekening mee dat je tijdens de wintermaanden geen gebruik kan maken van tuin of terras. Verder op de site vind je meerder mogelijkheden voor een feestje buitenshuis.

Feestje thuis organiseren?

Laat jouw kind hierover mee beslissen, maar stuur dat gesprekje omdat jij het tenslotte moet organiseren (en betalen). Bekijk dus vooral dat het praktisch realiseerbaar is.

Kies een thema

Vind je geen thema? Geen erg, de verjaardag op zich is dat eigenlijk al. Hier vind je alvast wat ideeën voor een kinderfeestje of verjaardagsfeestje: Creatief feestje (bv. oude schilderij namaken) Cupcakes bakken Dansen met K-3 Goochelen voor beginners Grime / make up Hotdogs maken Knutselen Koken voor beginners Pannenkoeken maken en bakken Pizza's maken en bakken Roomijs maken Snoeptaart maken Verkleedparty (piraten, prins/prinsessen, clowns, oude nonkels en tantes, slordige zwervers, enz.)

Nodig de gasten uit

Bepaal eerst hoeveel kinderen je praktisch kan - en vooral wil - uitnodigen. "Hoe meer zielen hoe meer vreugd" is eigenlijk niet van toepassing als je het feestje thuis organiseert en je beperkte speelruimte hebt. Een feestje met twintig kinderen heeft als enige voordeel dat de jarige twintig pakjes krijgt. Maar voor wie het organiseert is zo'n grote groep eigenlijk niet leuk. En ook meerdere kinderen zullen zo'n groep te groot vinden (tenzij het toevallig de hele klas is). Wie nodig je uit? Wellicht verkiest jouw kind vooral klasgenootjes. Nodig geen kinderen uit jouw straat uit en ook geen familieleden als je overwegend klasgenootjes uitnodigt want het is niet leuk voor kinderen dat ze op een feestje komen waar ze niemand kennen. Als dat toch zo is, begin het feestje dan met een informele gespreksronde waarin iedereen zijn/haar naam zegt, en heel in 't kort vertelt hoe hij/zij de jarige kennen. Anderzijds: als je evenwichtige groepjes hebt is dat ideaal voor bepaalde teamspelletjes. Alternatief: nodig de buurtkinderen en de familieleden uit op een tweede feestje, met dan enkel een drankje met gebak. Dus zonder tralala. Geef de uitnodigingen voor klasgenootjes mee met jouw kind, en laat het die zelf afgeven aan de gasten. Noteer zeker wie je uitgenodigd hebt, en noteer wie antwoordt zodat je desgevallend een herinnering kan sturen. Hoe nodig je uit? Simpel: in de meeste supermarkten, krantenwinkels en speciaalzaken vind je vooraf bedrukte uitnodigingskaarten waarop je nog enkel de praktische gegevens moet invullen.

De uitnodiging

Als de gasten vooraf iets moeten doen, vermeld dat dan duidelijk op de uitnodiging (bv. "breng zwemgerief mee want we gaan naar ..." - of nog "breng kleren en schoenen mee die vuil mogen worden want we gaan kokerellen / we gaan naar het park / we houden een moddergevecht / enz.") Vermeld duidelijk het adres, en geef eventueel een extra aanwijzing over jouw adres wie geen gps heeft (bv. aan het benzinestation van Shell afdraaien en richting Sportcentrum volgen). Vermeld het beginuur én het einduur, en wees soepel op dat laatste: als je bv. "van 14u tot 17u00/17u15 vermeldt, weten ouders dat ze niet stopt om 17u moeten komen. Als er parkeerproblemen in jouw straat zijn, wees dan nog soepeler met het uur waarop de kinderen mogen afgehaald worden: schrijf dan bv. van 14u tot 17u00/17u30. Noteer zeker jouw eigen telefoonnummer op de uitnodigingskaart en vraag dat men telefonisch laat weten of men al dan niet komt. Als je als verrassing ergens naartoe gaat, maak dan een briefje met wat/waar en met jouw gsm-nummer, en geef dan aan de ouders die de kinderen komen brengen.

Leg nu de prioriteiten vast

Je weet ongetwijfeld wat je allemaal moet doen, maar het zal je enorm helpen als je het allemaal op papier zet. Zo begin je meteen ook aan een overzicht van de kosten. Als het feestje buitenshuis doorgaat is de eerste prioriteit de plaats vastleggen. Bel of mail hen, en vraag een schriftelijke bevestiging - dat zal je nadien geruststellen. En noteer op jouw lijstje dat je hen enkele dagen voor het feestje nog even moet bellen. Maak nu een lijstje met de spelletjes die je allemaal plant. Noteer er ook de tijd bij, en voorzie liever één spelletje te veel dan één te weinig.

Moet er iets besteld of gehuurd worden?

De meeste attributen kan je in de supermarkt of een gespecialiseerde kopen, maar sommige zaken zal je moeten bestellen of reserveren (bv. gas voor ballonnen). Heb je speciaal vervoer nodig om ergens naartoe te rijden? Dan wordt dat de eerste prioriteit.

Maak een boodschappenlijstje

Naast een blad met de planning & timing heb je een tweede blad papier nodig waarop je alles noteert dat je moet kopen: drank, versnaperingen, rietjes, versieringen, ballonnen, slingers, enz. De speciale verjaardagstaart moet je enkele dagen op voorhand bestellen. In supermarkten vind je kinderchampagne. Zorg dat je rietjes in huis hebt. Zorg dat je plastic bekers in huis hebt, want er zal minstens eentje op de grond vallen. Meestal geeft de jarige op het einde van het feestje aan alle kindjes een afscheidskadootje. Dat is iets dat je zelf kan maken (bv. een kleurig drinkglas met snoep), maar noteer de attributen op jouw boodschappenlijstje.

Zorg voor een plan B voor slecht weer

Heb je een lijstje met spelletjes voorzien? Voor sommige spelen (zoals Ezeltje-Prik) moet je wat voorbereiding doen waarvoor je, op het moment zelf, niet genoeg tijd zal hebben.

Heb je een dvd-speler? Beslis dan vooraf welke video je kan opzetten wanneer het weer tegenvalt.

De avond voor het feestje

Ontspan! Het meeste tijd kruipt in het aanbrengen van de versieringen. Doe dat daarom de dag ervoor zodat je de dag zelf vooral kan genieten. De ballonnen kan je vandaag ook al opblazen want die houden het enkele dagen uit. Zet de drank in de koelkast. Controleer het weerbericht, op meer dan één website:

Heb je iets gehuurd, bv. extra tafels of een springkasteel? Bel hen dan nog even om te vragen dat ze jou niet vergeten zijn.

De grote dag

Wellicht zal je eerst de verjaardagstaart moeten afhalen (tenzij je bv. cake, pannenoeken of cupcakes gaat bakken). Zet dan de feesttafel gereed zetten en maak daarna voldoende speelruimte vrij door bv. wat kasten of tafels opzij te schuiven. Hou er rekening mee dat sommige kinderen 10 minuten "te vroeg" zullen komen, en anderen een paar minuten "te laat". Zorg dus dat de jarige met alles gereed is en zelf de voordeur kan openen vanaf een kwartiertje voor het feestje officieel begint.

Het feestje zelf

Hou het rustig tot iedereen er is. Zet bv. een video op (een tekenfilm ofzo). De jarige mag de pakjes pas openen wanneer alle kinderen er zijn. Als jouw kind niet enthousiast reageert op een bepaald pakje, doe het dan in zijn plaats. Misschien heeft de schenker ervan er heel hard naar gezocht, en misschien heeft hij/zij er lang aan geknutseld. Het is niét de bedoeling dat er onmiddellijk met de inhoud gespeeld wordt. Dat gaat immers te pijnlijk zijn voor kinderen wiens cadeautje niet onmiddellijk bruikbaar is. Noteer zelf op een briefje welk cadeautje je van welk kind hebt gekregen. Dan kan je de ouders persoonlijk bedanken als ze hun zoon/dochter komen ophalen. Het is ook heel handig als je nadien, mondeling of via een kaartje, de kinderen en hun ouders bedankt voor hun komst én voor hun cadeautje. Als je niet zeker bent dat alle kinderen elkaar kennen, begin het feestje dan met een kleine gespreksronde. Maar maak het voor hen niet te moeilijk: laat ze gewoon hun naam zeggen, en even vertellen vanwaar ze de jarige kennen. Nogmaals: de meeste kinderen spreken niet graag in het openbaar, dus beperk de spreektijd tot een paar woorden per kind. Afhankelijk van het beginuur kan je vervolgens taart/gebak serveren.

Clown huren ?

Een clown zorgt ook voor heel wat extra animatie zoals gekke ballonnen plooien, wat goocheltruuks uithalen, gekke kinderdisco, enz. Dit zijn enkele mogelijkheden:

Springkasteel huren voor kinderfeestjes?

Op Skippy.be (een andere website van ons) vind je een lijst met bijna 500 verhuurders van springkastelen, overzichtelijk gerangschikt per provincie

Speelbus huren

8930 Menen : organisator Accous Animatie heeft een heuse speelbus ter beschikking. Menen ligt in West-Vlaanderen zodat er redelijk wat verplaatsingskosten zijn voor de andere provincies. Meer info: Speelbus.be

Vraag hulp

Tijdens het feestje zal je handen te kort hebben. Je kan dit probleem opvangen door een kinderoppas te vragen (bv. via de lokale afdeling van de Gezinsbond) of door iemand van de leiding van een plaatselijke jeugdvereniging in te huren. In ruil voor een gift voor hun clubkas zullen die met plezier komen.

Huur een professionele feestorganisator in

Als je heel veel kinderen verwacht en/of als je een redelijk budget hebt kan je een draaiboek op maat laten maken of zelfs een professionele organisator inhuren die bij jou thuis alles komt regelen. Dit zijn enkele mogelijkheden:

Huur een attractie voor een feestje bij jou thuis

Je kan het ook iets gemakkelijker houden, en een speciale gast inhuren die de kinderen komt vermaken. Een clown heeft dan altijd succes, en vaak heb je dan meteen iemand die gekke ballonnen kan plooien en voor wat kinderdisco kan zorgen. Maar ook grime (schmink) - zowel leuke gezichten als body paint - worden veel gevraagd. Er zijn heel wat mogelijkheden en we hebben er hier maar enkele vermeld:

  • 2170 Merksem : De Fantastische Kinderdisco - clown, grime, ballonnen, kinderdisco
  • 2520 Broechem : De Pappenheimers For Kids : voor kinderen van 8j tot 12j kan je misschien de Pappenheimers voor Kinderen overwegen, een spelconcept van Jippa (2520 Broechem, nabij Lier). Een presentator en een assisten(e) laten 9, 12 of 16 kinderen gedurende 60 tot 90 minuten alle rondes spelen zoals we die kennen van tv, inclusief afdrukken met toeters.
  • 2500 Lier : Wonderfull Faces : kindergrime, partytattoo, body- en belly paint, ...
  • 2840 Reet/Rumst : PimPamParty feestkoffers voor verjaardagsfeestjes e.d.
  • 2970 Schilde : karikatuur-sneltekenaar Maggy - en ook ballonnen plooien, schminken e.d.
  • 3090 Overijse : Top Hats Events / Dieter Vanwezer : ballonanimatie, kinderanimatie, salongoochelen, enz.
  • 3150 Haacht : Kanajo - kinderdisco en kinderanimatie (muziek-dans-zang-spel)
  • 3201 Langdorp : Joker Events : kinderdisco, ballonnen, acts met zeepbellen, grime, workshops, enz.
  • 3945 Ham Tessenderlo : Pim Pam Party feestkoffers voor verjaardagsfeestjes e.d.
  • 3971 Leopoldsburg : Just Us kinderanimatie
  • 9800 Deinze : M-Event - schminkstand en kinderdisco

Reuzenspelen huren

Altijd leuk, die supergrote spelen zoals vier-op-een-rij van een halve meter of een meter groot. Hieronder vind je enkele voorbeelden van de reuzenspelen die je kan huren. Kijk ook even in de lijst met clowns en organisatoren, want zij verhuren vaak ook dergelijke spelen.

  • 3010 Kessel-Lo (Leuven) : Gepetto
  • 3630 Maasmechelen : Apekop Animaties
  • Er is geen organisatie die al de verhuurders groepeert, maar veel verhuurders van reuzenspelen doen dat als nevenactiviteit voor de verhuur van springkastelen. En een lijst van die verhuurders vind je hier.

Feestmateriaal huren

Er zijn letterlijk honderden verhuurders van feestmateriaal. We raden je aan om jouw zoekopdracht zo verfijnd mogelijk te doen. Google dus niet te gemakkelijk op "huur feestmateriaal" maar verfijn het wat: voeg er jouw woonplaats aan toe, en eventueel ook nog wat details van de zaken die je zeker nodig hebt zoals tafels, stoelen, parasols, partytenten, enz. Opgelet, veel verhuurders van feestmateriaal vermelden prijzen exclusief zonder BTW. Voor jou, als particulier, worden die prijzen dus 21% duurder. Ben je van plan om ook een springkasteel te huren? Bekijk dan ook even de website van die springkasteel-verhuurders, want misschien kan die jou ook helpen met de andere zaken - en dan spaar je ongetwijfeld wat op de leveringskosten.

Cupcakes maken

Dit is heel geliefd bij kinderen, zelfs bij jongens (kleuterschool of lagere school). Je vindt meer informatie over cupcakes op deze sites:

Feestje elders organiseren

Er zijn meerdere redenen waarom je een feestje niet thuis zou organiseren: plaatsgebrek, tijdsgebrek voor de organisatie, of gewoon de keuze van de jarige die liever een andere locatie heeft. Houd er wel rekening mee dat de afstand tot die locatie niet te ver mag zijn voor jou en de jarige, voor de gasten en voor hun ouders. Als het toch verder is dan een half uur rijden, spreek dan bij jou thuis af en zorg dat er enkele ouders taxi kunnen spelen.

Binnenspeeltuinen

De meeste binnenspeeltuinen hebben standaard-tarieven voor feestjes (meestal formules waarbij de toegang inbegrepen is, en de prijs varieert volgens de gekozen snacks). Ook leuk is dat je een binnenspeeltuin kiest met een cafetaria waar ouders desgevallend kunnen wachten.

Buitenspeeltuinen

Hier moet je uiteraard kijken of de infrastructuur voldoende is voor wat je nodig hebt: een ruime cafetaria, toiletten. Meld aan de gasten vbooraf dat ze misschien vuil gaan worden en dat ze best een sportzakje met wat reservekledij meebrengen. Op zoek naar buitenspeeltuinen?

Creatieve binnenspeeltuinen

  • Bij Happy Kidz in 3620 Lanaken kunnen kinderen zich creatief uitleven via kleine workshops: ze kunnen van poeder haargel maken, ze kunnen uit een papieren rondje een button creëren, ze leren hoe je van een stukje hout een trekpop kan maken. Ze mogen hun eigen creaties nadien mee naar huis nemen. Ouders en begeleiders mogen meedoen, maar het moet niet. Naast de workshops zijn er nog meer leer- en speelmogelijkheden. Meer info: HappyKidz.be

Subtropische zwembaden

Dit is nog een mogelijkheid, maar uiteraard enkel als je zeker bent dat alle kinderen van water houden. Voor erg jonge kinderen is dit niet geschikt omdat die constant begeleiding nodig hebben. Houd er ook rekening mee dat je in zo'n superzwembad meerdere kleine groepjes binnen de groep zal krijgen, want groepsactiviteiten zijn hier niet mogelijk.

Restaurants waar kinderen welkom zijn

Als je wegens één of andere reden een feestje plant rond etenstijd kan je best meteen kiezen voor een restaurant waarvan je weet dat kinderen er welkom zijn. Houd er dan wel rekening mee dat kinderen geen uren aan tafel kunnen blijven zitten: informeer dus wat de ontspanningsmogelijkheden zijn.

Klimmuren

Op het eerste zicht lijkt dit enkel iets voor jongens, maar meisjes vinden dit ook best leuk. Je mag dit niet als verrassing plannen omdat je bepaalde veiligheidsinstructies vooraf aan de kinderen moet doorgeven, bv. wat kledij en schoeisel betreft. Sommige organisatoren vragen de handtekening van alle ouders onder een verklaring dat zij niet verantwoordelijk zijn voor eventuele ongevallen. Burgerrechterlijk houdt zo'n verklaring niet stand voor organisatoren die een toegangsprijs of een vergoeding vragen omdat zij een verzekering BA moéten hebben. Maar zonder handtekening van hun ouders laten ze kinderen niet meedoen, dus verzamel dan gewoon die handtekening.

Skaten - skateparken

In tegenstelling tot klimmuren is dit echt vooral een activiteit voor jongens. Klik hier voor een lijst met enkele overdekte skatepaleizen waar men standaardpakketten heeft voor kinderfeestjes.

Ander feestadres

Sommige organisatoren van feestjes hebben een vaste feestlocatie die ze ter beschikking stellen voor wie een verjaardagsfeestje wil organiseren. Of beter: wil laten organiseren, want ter plaatse zorgen zij voor alle activiteiten, de begeleiding, de catering, enz.

Rondrit per huifkar

Je kan dit gebruiken als vervoermiddel naar een feestbestemming, maar wellicht wordt de rondrit zélf het feestje, want echt snel gaat dit niet. Spreek dan met de organisator af dat je ergens halverwege de rit stopt voor pannenkoeken of een (zelfgemaakte) picknick. Voorzie ook enkele woordspelletjes wanneer de verveling dreigt toe te slaan (bv. "ik zie, ik zie, k zie wat jij niet ziet").

Verhuurders met speciaal feestvervoer

Een limousine huren is in principe een dure aangelegenheid omdat het maximum aantal zitplaatsen meestal 8 per auto is. Anderzijds: Hummers worden meestal gehuurd voor huwelijksfeesten, en voor een verjaardagsfeestje op een woensdagnamiddag vind je misschien wel een huurder die een speciale prijs wil maken.

  • 1780 Wemmel : The Diligence Company: meerdere oude bussen en oldtimer bussen, o.a. een Amerikaanse schoolbus en een Londense dubbeldekker
  • 2100 Deurne Antwerpen : Exclusive Limo Rental : o.a. Black Hummer XXL
  • 2160 Wommelgem : Paardenkoetsen Vervoort
  • 2387 Baarle-Hertog : ABC Specials: heeft o.a. een eigen Stretched Hummer XXL voor 16 personen en bemiddelt als tussenpersoon voor de verhuur van Hummers in heel het land
  • 2840 Rumst : Hummer - The Limo
  • 3010 Herent : Limo 4 You - Hummer & Lincoln stretch
  • 3640 Kinrooi : Limolux : o.a. een Hummer H2 XXL voor 8 personen
  • 8300 Knokke-Heist : Limodeluxe : Hummer Zebra XXL en roze limousines
  • 8510 Bellegem : D & V : oldtimer busje van 1950 (20 zitplaatsen)
  • 8700 Tielt : Limo DC : witte en zwarte Hummer stretch
  • 9100 Sint-Niklaas : Ceremonie LPP : meerdere oldtimer bussen

Communiefeest

In ons overzicht maken we geen echt onderscheid tussen de organisatie van een feest voor een Eerste Communie en een Plechtige Communie: het verschil situeert zich immers vooral op spiritueel en kerkelijk vlak, bij de voorbereiding, in de parochiale werking e.d. Om het even of dus het hun Eerste Communie of hun Plechtige Communie is: maak er in elk geval een familiefeest en kinderfeest van waarbij de communicant centraal staat. Want ook al zijn de gelegenheden zeldzaam dat alle grootouders, alle ooms en alle tantes te samen komen moet je alles toch regelen zoals de énige feesteling het graag wil.

Maak een planning

De datum van het communiefeest kan je niet kiezen: de parochie of de school bepaalt de dag van de kerkelijke plechtigheid, en dat is dus meteen D-Day. Als de dag van de kerkplechtigheid een feestdag is die op een weekdag valt kan je het communiefeest eventueel verschuiven naar de eerste zaterdag of de eerste zondag na de kerkdienst.

Bepaal een budget

Wie ga je uitnodigen? Wat ga je doen? En waar? Dat wordt allemaal bepaald door het budget dat je kan en wil spenderen. Dit zijn de grootste uitgavenposten:

  • uitnodigingen
  • communiekaartjes
  • nieuwe kleren, nieuwe schoenen, naar de kapper
  • het feestje zelf - het diner en de drank
  • eventuele attracties
  • kleine herinnering voor de gasten (cadeautje)

Maak een lijst met genodigden

De grootouders en eventueel overgrootouders uitnodigen is evident. De peter en meter uiteraard ook. De nonkels en tantes van de feesteling wellicht ook. Maar alle neven en nichten uitnodigen wordt misschien praktisch onmogelijk. Anderzijds maak je het voor jouw broers en zussen die kinderen hebben niet makkelijk omdat ze een opvang moeten zoeken.

Bepaal de plaats

Ga je het communiefeest thuis organiseren of ga je op restaurant? Dat is de belangrijkste beslissing die je eerst moet nemen.

Communiefeest op restaurant?

Maak van het communiefeest geen vijfgangenmenu in een sterrenrestaurant waarbij de kinderen uren aan tafel moeten zitten. Integendeel zelfs: als zij mogen kiezen worden het wellicht frietjes met kippennuggets en veel ijs als dessert. Uiteraard hebben de andere gasten recht op iets beters, dus zoek een gulden middenweg. Kies eerst en vooral een kindvriendelijke omgeving. Kijk even of het restaurant op zijn website speciale communie-menu's aanbiedt, en of er de mogelijkheid is om met de familie apart te zitten.

Naast de traditionele restaurants kan je ook kiezen voor een feestzaal. Daar is bijna altijd gelegenheid om apart te zitten. Maar zijn er ontspanningsmogelijkheden? Is er een speeltuin? Misschien een zwembad? Of als reserve-optie: een tv-dvd-hoekje?

Denk eraan om de foto's te nemen zodra het feest begint, want eenmaal de kinderen de speeltuin ontdekt hebben krijg je iedereen nooit meer samen voor de familiefoto.

Communiefeest thuis

Als je redelijk veel gasten hebt, kies dan voor een traiteur met afhaling of thuisbezorging zodat mama en papa aan de feesttafel kunnen blijven zitten.

Misschien een idee als je thuis heel veel plaats hebt: huur een frietkraam voor de kinderen en bestel de rest bij een traiteur. Echt, onderschat de waarde van een ervaren traiteur niet. Kies je voor een meergangenmenu? Wil je graag een barbecue? Een luxe koud buffet of een warm buffet? Een menu in een bepaald thema (Italiaans, Mexicaans, paella)? Bespreek het met hen, want de menukeuzes die traiteurs voorstellen zijn altijd aanpasbaar. En eigenlijk doen ze niets liever dan creatief omgaan met goede producten.

De kinderen gaan veel cadeautjes krijgen; maak vooraf ergens een hoekje vrij - en koop bij gelegenheid een reuzengrote plastieken spaarpot voor de omslagen met geld. In kledingdiscounts (genre Zeeman) vind je vaak goedkope spaarpotten.

Houd het gezellig. Richt jouw huis in zoals voor een verjaardagsfeestje, maar zorg wel voor een feesttafel die er écht feestelijk uitziet. Want in principe is dat de centrale plaats in huis. De meeste gasten kennen wellicht jouw huis én jouw woonkamer. Verras ze dus met een feesttafel die er totaal anders uitziet dan de eettafel die ze kennen. Misschien vind je op de pagina "communiefeest" van de website inspirerend-wonen.be een idee!

Als je veel gasten verwacht, huur dan hulp in zoals een kinderoppas of de leiding van de plaatselijke jeugdvereniging. Spreek vooraf duidelijk af dat je van hen verwacht dat ze ook andere taken hebben dan het entertainen van de kinderen (bv. afruimen van de tafel).

Zorg voor een lijst met activiteiten zoals bij een verjaardagsfeestje. Maar zorg ook dat de kinderen even volledig tot rust kunnen komen: een Disney dvd is daarvoor ideaal.

Waaraan moet je nog denken?

Bestel tijdig de communieprentjes. Kaartjes met een foto van de communicant bevestigen dat je er veel tijd en aandacht aan besteedt. Kijk eens op Pavera.be en op CreativeServices.be, websites boordevol ideeën voor communiekaartjes.

Eenmaal je weet hoeveel gasten je uitnodigt moet je met de communicant overleggen wat hij/zij als cadeautje wil geven aan de gasten. Wees creatief: koop bv. kleine glaasjes voor theelichtjes, en laat hem/haar die beschilderen en zijn/haar naam er in gouden letters opschrijven, met de datum van het feest erbij. Of koop blanco houten fotokadertjes die kunnen beschilderd worden en neem een foto van de communicant, indien mogelijk al in zijn/haar feest-outfit.

Huur je een fotograaf, of neem je zelf foto's? Wanneer je een heus foto-album van het feest wil kan je een fotograaf inhuren. Hij/zij zal je vragen welke foto's je zo al wenst (bv. in de kerk, aan de feesttafel, enz.) en jullie dan een prijsofferte geven. Als je zelf de foto's neemt kan je via deze link prints van de digitale foto's bestellen.